Μία Ï€Î¿Î»Ï ÎµÎ½Î´Î¹Î±Ï†ÎÏουσα τάση μας (επαν-)ÎÏχεται από το εξωτεÏικό με σκοπό να ταÏάξει τα νεÏά της κατασκευής κοσμημάτων πολυτελείας, αλλά και τις… τσÎπες όσων λατÏεÏουν τους πολÏτιμους και σπάνιους λίθους. Η παÏαγγελία αποκλειστικών κομματιών με πανάκÏιβα πετÏάδια, μποÏεί να θυμίζει ξιπασμÎνη συνήθεια του πεÏασμÎνου αιώνα, όσοι όμως γνωÏίζουν -και πιστÎψτε μας πλÎον είναι πολλοί- Îχουν Ï€Î¿Î»Ï ÏƒÏ…Î³ÎºÎµÎºÏιμÎνες απαιτήσεις από τους μεγάλους οίκους και δεν διστάζουν να ξοδÎψουν γι’αυτÎÏ‚ αλόγιστο χÏόνο και χÏήμα.
Σπάνια διαμάντια, συγκεκÏιμÎνης κοπής και εξÎχουσας ποιότητας Ï€ÏωτοστατοÏν στις επιλογÎÏ‚ των εκλεκτών πελατών, που δεν συμβιβάζονται πλÎον με τη μαζική, prêt-a-porter παÏαγωγή του Cartier και απαιτοÏν κάτι Ï€Ïαγματικά μοναδικό, αψηφώντας το κόστος και τη δυσεÏÏετη φÏση του. Η Avril Groom, των Financial Times, πεÏιγÏάφει τη μόδα που ξεκίνησε από την ΑμεÏική, καθιεÏώθηκε στην Ιαπωνία και εξαπλώνεται ταχÏτατα στο Λονδίνο και το ΠαÏίσι:
Στα σχολαστικά αÏχεία των ιστοÏικών κοσμηματοπωλείων, όπως το Cartier, το Boucheron ή το Van Cleef & Arpels, όμοÏφα σκιτσαÏισμÎνες και επισημειωμÎνες 'ποζάÏουν' οι απαιτήσεις των Ï€Ïιγκίπων, των μαχαÏαγιάδων, των μεγιστάνων και των κυÏιών των τιμών όλου του κόσμου. Πολλοί εξ αυτών Ï€ÏοÎÏχονται από οικογÎνειες που συνήθιζαν, αιώνες Ï„ÏŽÏα, να αναθÎτουν παÏαγγελίες κοσμημάτων, χωÏίς ποτΠνα καταδεχτοÏν να αγοÏάσουν 'ετοιματζίδικα'. Άλλοι είναι νÎοι πελάτες, που μοιάζουν να Îχουν κάνει διδακτοÏικό στο θÎμα και που ξÎÏουν τι και πώς το θÎλουν.
ΠαÏόλο που τα κομμάτια κατά παÏαγγελία του Ï€ÏοηγοÏμενου αιώνα ήταν ανÎκαθεν επικεντÏωμÎνα στις σημαντικÎÏ‚ Ï€ÎÏ„Ïες, πολλÎÏ‚ φοÏÎÏ‚ κληÏοδοτημÎνες από Ï€ÏοηγοÏμενες γενιÎÏ‚, η δημιουÏγικότητα του σχεδιαστή Îπαιζε πάντα σημαντικό Ïόλο. Τα αποτελÎσματα ήταν πλοÏσια σε πολυτÎλεια και κάποια -για παÏάδειγμα, το σχÎδιο του Boucheron με το φίδι και τον Ινδιάνο- χÏησιμεÏουν σήμεÏα ως Îμπνευση σε σÏγχÏονες συλλογÎÏ‚. ΠεÏιστασιακά, η Îμπνευση του σχεδιαστή Ï€ÏοηγοÏνταν της εποχής του –η συλλογή των Van Cleef & Arpels 'Trésors Révelés' δημιουÏγήθηκε Ï€ÎÏυσι από σχÎδια που είχαν ετοιμαστεί για πελάτες από τη δεκαετία του 1920 Îως τη δεκαετία του 1960, αλλά Îγιναν εφικτά μόνο χάÏη στη μοντÎÏνα τεχνολογία.
Καθώς οι πολυεθνικÎÏ‚ μάÏκες πολυτελείας εξελίσσονταν, τα κατά παÏαγγελία κοσμήματα Îχασαν την αίγλη τους και μÎχÏι τη δεκαετία του 1970, Îδειχναν να Îχουν βαλτώσει, αποτελώντας μία άλλη εκδοχή της υψηλής Ïαπτικής. ΣήμεÏα, η ανάθεση δημιουÏγίας κάποιου Î±Ï€Î¿ÎºÎ»ÎµÎ¹ÏƒÏ„Î¹ÎºÎ¿Ï ÎºÎ¿ÏƒÎ¼Î®Î¼Î±Ï„Î¿Ï‚ Îχει γίνει η τελευταία λÎξη της μόδας ανάμεσα στους ευκατάστατους αναζητητÎÏ‚ του μοναδικοÏ. ÎÎα αποκλειστικά καταστήματα ανοίγουν, ενώ άλλα, καθιεÏωμÎνα ήδη στον χώÏο, γίνονται πιο παÏαγωγικά στην αναζήτηση πελατολογίου.
Και παÏόλο που κανÎνας οίκος δεν παÏαδÎχεται πως οι παÏαγγελίες ξεπεÏνοÏν του 10% της συνολικής παÏαγωγής, όλοι ψιθυÏίζουν πως υπάÏχει αÏξηση της τάξης, σÏμφωνα με τον Cartier, του 100% τα τελευταία Ï„Ïία χÏόνια. Είναι, όπως λÎει o Ï€ÏόεδÏος του Tiffany στη Μεγάλη Î’Ïετανία Melvyn Kirtley, 'Îνας τομÎας με μεγάλες δυνατότητες. Έχει πάει καλά στην ΑμεÏική εδώ και Ï€Îντε χÏόνια και στην Ιαπωνία εδώ και δÏο. ΤώÏα Ï€ÏοσπαθοÏμε να επεκταθοÏμε στο Λονδίνο και την ΕυÏώπη'. Όπως τονίζει ο Ian Thompson, ειδικός στα κοσμήματα παÏαγγελίας της Mappin & Webb, 'Ο αÏιθμός των κομματιών παÏαγγελίας μποÏεί να είναι μικÏός, αλλά η αξία τους είναι δυσανάλογα υψηλή. Συχνά εμπεÏιÎχουν ασυνήθιστες Ï€ÎÏ„Ïες που Îχουμε αναζητήσει για Îναν εκλεκτό πελάτη.'
Αυτό αναδεικνÏει μία από τις κÏÏιες διαφοÏÎÏ‚ ανάμεσα στα κοσμήματα παÏαγγελίας σήμεÏα και σε αυτά που σχεδιάζονταν τον 20ο αιώνα. 'Όλα ξεκινοÏν με μία Ï€ÎÏ„Ïα', είναι η φÏάση στα χείλια όλων. Με απλοÏστεÏα, μοντÎÏνα σχÎδια, η Ï„Îχνη του ÎºÎ¿ÏƒÎ¼Î·Î¼Î±Ï„Î¿Ï€Î¿Î¹Î¿Ï ÏƒÏ‡ÎµÏ„Î¯Î¶ÎµÏ„Î±Î¹ με τη δημιουÏγία του Ï„Îλειου δεσίματος 'Îτσι ώστε το μάτι να Îλκεται από την κÏÏια Ï€ÎÏ„Ïα', λÎει ο Kirtley. Η άλλη μεγάλη διαφοÏά είναι το πελατολόγιο, που αν και συχνά 'νεόπλουτο', κανείς δεν θα τολμοÏσε ποτΠνα το χαÏακτηÏίσει Îτσι. 'Από τα αποθÎματα των ‘άδετων’ πετÏών που Îχουμε, αν Ï€Îσει στα χÎÏια μας μία Ï€Î¿Î»Ï Î¹Î´Î¹Î±Î¯Ï„ÎµÏη Ï€ÎÏ„Ïα στοχεÏουμε στους πελάτες που ξÎÏουμε ότι θα την απολαÏσουν.'
Οι νÎοι πελάτες εÏευνοÏν τις Ï€ÎÏ„Ïες τους σε βάθος. 'Το internet και η κάλυψη από τα μÎσα βοηθοÏν στο να Îχουμε ιδιαίτεÏα ενημεÏωμÎνους πελάτες', λÎει ο Raymond Graff, διευθυντής παÏαγωγής της ομώνυμης οικογενειακής φίÏμας που ξεχωÏίζει ως Ï€ÏωτοπόÏα στα υπεÏπολυτελή και 'υπεÏ-μοδάτα' κίτÏινα διαμάντια. 'ΑναγνωÏίζουν την διαφοÏετική κοπή και την ποιότητα, και ξÎÏουν τι τιμή να πεÏιμÎνουν. Η δουλειά μας είναι να τους βÏοÏμε το πιο όμοÏφο δείγμα στα κÏιτήÏια που θÎτουν.' Ο εκπÏόσωπος Ï„Ïπου του Moussaieff, γνωστό για τα σπάνια, πολÏχÏωμα διαμάντια του, συμφωνεί: 'Η επίγνωση των πετÏών Îχει αυξηθεί πολÏ. ΠαÏουσιάζουμε τα κοσμήματά μας ως Îτοιμα κομμάτια αλλά αν Îνας πελάτης Ï€Ïοτιμά μία συγκεκÏιμÎνη Ï€ÎÏ„Ïα και τη θÎλει δεμÎνη με Îναν διαφοÏετικό Ï„Ïόπο, φυσικά θα υποκÏψουμε.'
ΠαÏομοίως, ο Adler λÎει: 'Οι πελάτες ξÎÏουν ακÏιβώς τι Ï€ÎÏ„Ïα θÎλουν και Ï€ÏοσπαθοÏμε μαζί να την βÏοÏμε.' Ο Graff δεν δÎχεται παÏαγγελίες στο σχÎδιο, παÏουσιάζοντας τελειωμÎνα κομμάτια, γιατί φοβάται μη χαθεί η ταυτότητά τους, αλλά πασχίζει διεξοδικά να βÏει συγκεκÏιμÎνες Ï€ÎÏ„Ïες για τους πελάτες του. Όπως σημειώνει ο Pierre Rainero, 'image, _style_ and heritage director' του Cartier, 'το να βÏοÏμε την Ï„Îλεια κοπή, ή τα πιο ταιÏιαστά χÏώματα, όπως Îχουμε κάνει για διάφοÏα ανάμεικτα παστÎλ διαμαντÎνια κομμάτια, είναι δÏσκολο, αλλά οι πελάτες είναι αποφασισμÎνοι να πεÏιμÎνουν.' Ο CEO της Boucheron, Jean-Christophe Bédos, από την άλλη, ανακαλεί μία παÏαγγελία που πεÏιλάμβανε οχτώ σμαÏάγδια σε σχήμα καÏδιάς. 'Ο ανιχνευτής πολÏτιμων λίθων μας βÏήκε επτά. Κάποια στιγμή, μία γυναίκα μπήκε στο κατάστημά μας στο ΠαÏίσι για να εκτιμήσει Îνα σμαÏάγδι. Ήταν Ï„Îλειο και την πείσαμε να μας το πουλήσει.'
Σε Ï„Îτοια 'über-jewel' επίπεδα, οίκοι όπως ο Leviev -φημισμÎνος για διαμάντια υψηλής ποιότητας- και ο Graff δÏουν με ιδιαίτεÏη διακÏιτικότητα. 'Αν Îχουμε δÎσει μία Ï€Ïαγματικά ξεχωÏιστή Ï€ÎÏ„Ïα, στοχεÏουμε στους πελάτες με Ï€Ïοσοχή', λÎει ο Graff, του οποίου το καινοÏÏγιο εÏγαστήÏιο με τους 70 κοσμηματοποιοÏÏ‚ θεωÏείται το μεγαλÏτεÏο στη ΔÏση. 'Τη δείχνουμε μόνο στους πελάτες που Îχουν εκδηλώσει Ï€Ïαγματικό ενδιαφÎÏον. Δεν Ï€ÏÎπει να παÏουσιαστεί στον επικείμενο αγοÏαστή ως μία Ï€ÎÏ„Ïα που Îχουν δει και Îχουν αποÏÏίψει πολλοί.' ΤÎτοιες λεπτομÎÏειες είναι σημαντικÎÏ‚ στο κτίσιμο της αμοιβαίας εμπιστοσÏνης, ανάμεσα στον πελάτη και τον οίκο.
Όπως αναφÎÏει ο Raphael Canot, υπεÏθυνος δημιουÏÎ³Î¹ÎºÎ¿Ï Ï„Î¿Ï… οίκου De Beers, 'στο παÏελθόν, οι άνθÏωποι είχαν Îναν οικογενειακό κοσμηματοποιό. ΣτοχεÏουμε να καθιεÏώσουμε στον οίκο μας και αυτόν τον Ïόλο και να ανταποκÏιθοÏμε και με αυτόν τον Ï„Ïόπο στον σÏγχÏονο πελάτη που ήδη εμπιστεÏεται την ποιότητα των πετÏαδιών μας.'
Η εμπιστοσÏνη Îχει βοηθήσει στο να εισÎλθει και Îνας άλλο παίκτης στο 'γήπεδο': Ο οίκος Sotheby’s, του οποίου το τμήμα Διαμαντιών καθιεÏώθηκε το 2006 με το Steinmetz Diamond Group. Η ιδÎα Ï€Ïοήλθε από την εμπειÏία της Ï€ÏοÎδÏου Patti Wong στο Hong Kong, όπου βοήθησε να συγκεντÏωθοÏν ασυνήθιστα πετÏάδια για τους πελάτες του Î³Î½Ï‰ÏƒÏ„Î¿Ï Î¿Î¯ÎºÎ¿Ï… δημοπÏασιών.
Ένας πιθανός λόγος της ισχÏος των πετÏαδιών εις βάÏους του δεσίματος είναι η ανάλογη αξία τους. 'Οι Ï€ÎÏ„Ïες διαμοÏφώνουν ως επί το πλείστον το κόστος των κομματιών που παÏαγγÎλνονται', λÎει ο Wong. 'Σε επίπεδο 20 Îως 100 καÏατίων, η Ï€ÎÏ„Ïα και η επενδυτική της αξία είναι τεÏάστια.' ΣÏμφωνα με τον Graff, 'οι μεγάλοι συλλÎκτες είναι κυÏίως άνδÏες που νιώθουν πως κατÎχοντας μία μεγάλη, σπάνια Ï€ÎÏ„Ïα επιδεικνÏουν επαÏκώς τον πλοÏτο τους, την τεχνοκÏιτική τους και την επενδυτική τους δεινότητα.'
Ωστόσο, όλο και πεÏισσότεÏοι νÎοι πελάτες μπαίνουν στο παιχνίδι του κοσμήματος κατά παÏαγγελία, και αυτό φυσικά Ï€Ïοκαλεί την ανταπόκÏιση μιας παÏαδοσιακά 'ψηλομÏτικης' βιομηχανίας. ΥπάÏχει Îνα νÎο 'άνοιγμα' στη συμπεÏιφοÏά αλλά και τη διαμόÏφωση των καταστημάτων -πεÏισσότεÏο φως, πεÏισσότεÏα χαμόγελα- αν και η Ï„Ïομακτική ασφάλεια αναπόφευκτα παÏαμÎνει. Συναντήσεις πελατών και κοσμηματοποιών κλείνονται με ÏαντεβοÏ, ενώ κατά καιÏοÏÏ‚ διοÏγανώνονται prive συναντήσεις μεγάλων αγοÏαστών και εμπόÏων σε Îνα πεÏιβάλλον που θυμίζει party.
Το internet παίζει και εδώ τον Ïόλο του. Η εταιÏία Cool Diamonds, η μεγαλÏτεÏη στην ΕυÏώπη σε on-line διαμάντια, Ï€ÏοσφÎÏει παÏοχÎÏ‚ παÏαγγελιών (από 2.780 ευÏÏŽ μαζί με το πετÏάδι), καθώς και Îτοιμα κομμάτια σχεδιασμÎνα από τους απόφοιτους κοσμηματοποιοÏÏ‚ του Πανεπιστημίου Central Saint Martins. Ωστόσο, ο Ï€ÏόεδÏος της εταιÏίας τονίζει ότι αποκλειστικÎÏ‚ παÏαγγελίες γίνονται μόνο στα οικονομικά κομμάτια. Αν ο πελάτης επιθυμεί Îνα Ï€Î¿Î»Ï Î¹Î´Î¹Î±Î¯Ï„ÎµÏο δÎσιμο τους καλεί σε Ï€Ïοσωπική επαφή. Όσο high-tech κι αν επιχειÏεί να γίνει η συγκεκÏιμÎνη αγοÏά, τίποτα δεν συγκÏίνεται με το Ï€Ïοσωπικό άγγιγμα.
Άλλωστε, όσοι παÏαγγÎλνουν κοσμήματα με πολÏτιμους λίθους κατ’ αποκλειστικότητα, το κάνουν από πάθος. Και η όλη διαδικασία θα Ï€ÏÎπει να το αντανακλά αυτό.
Πηγή:
www.in2life.gr