Όταν με συναντήσεις μποÏείς να με βοηθήσεις αν θυμηθείς τα παÏακάτω:
1. μόνο εμείς οι τυφλοί κÏατάμε λευκό μπαστοÏνι και αυτό για να πεÏπατάμε με ασφάλεια, όχι για να ξεχωÏίζουμε, να παίζουμε, να μας δείχνουν ή να ζητιανεÏουμε.
2. είμαι Îνας συνηθισμÎνος άνθÏωπος αλλά τυφλός. Μη με μεταχειÏίζεσαι σαν παιδάκι. Μεγαλώνω, παίζω, Ï„ÏÎχω, διαβάζω, γÏάφω, σπουδάζω, δουλεÏω, παθιάζομαι, κλαίω, γελάω, εÏωτεÏομαι, θυμώνω, «σεÏφάÏω», κάνω chat,.,όπως ΕΣΥ!
3. πιο εÏκολα θα πεÏπατήσω μαζί σου, παÏά με το μπαστοÏνι ή με το σκÏλο μου. Όμως, μη με πιάνεις από τον ώμο ή απ'το μπÏάτσο. άσε με να πιάσω εγώ το δικό σου μπÏάτσο: Έτσι θα νιώθω (=θα ξÎÏω) πότε σταματάς, πότε στÏίβεις, πότε ανεβαίνεις ή κατεβαίνεις.
4. Μη Ïωτάς τον συνοδό μου: «Πώς τον λÎνε;», «Τι θÎλει να ψωνίσει;», «Ποιο φαγητό του αÏÎσει;», «Που θÎλει να πάει;», «Πώς γÏάφει και διαβάζει;», «Πώς μποÏεί;»,. Ρώτησε εμÎνα, ξÎÏω και εγώ να σου απαντήσω! ΧÏησιμοποίησε τον κανονικό τόνο της φωνής σου, όπως μιλάς στους άλλους μίλα και σε εμÎνα.
5. Μην αποφεÏγεις τις λÎξεις «βλÎπω», «κοιτάζω», «τυφλός» κλπ., τις μεταχειÏίζομαι και εγώ. ΒλÎπω με τα χÎÏια μου: βλÎπω για μÎνα= αγγίζω, ακοÏω, μυÏίζω, καταλαβαίνω, αισθάνομαι.
6. ΣÏστησε με στους άλλους, ακόμη και στα παιδιά. ΘÎλω να γνωÏίσω ποιος είναι στην τάξη ή στο δωμάτιο μαζί μου. Μίλησε μου όταν μπαίνεις. Πες μου πως φεÏγεις: με φÎÏνεις σε μεγάλη αμηχανία αν μ'αφήνεις να μιλάω με κάποιον που δεν είναι κοντά μου.
7. Οδήγησε το χÎÏι μου σε μια καÏÎκλα. Πες μου που είναι η πόÏτα στο δωμάτιο, το αποχωÏητήÏιο, το παÏάθυÏο κλπ. Και αν υπάÏχουν εμπόδια ή Ï€Ïάγματα στο πάτωμα. Δε θÎλω να κάνω ζημιÎÏ‚, γιατί μποÏÏŽ να μην κάνω ζημιÎÏ‚.
8. Βοήθησε με διακÏιτικά στο Ï„ÏαπÎζι και πες μου για το φαγητό στο πιάτο μου. ΧÏησιμοποίησε το πιάτο μου σαν «Ïολόι» και πες μου σε ποια «ώÏα» είναι το κάθε είδος του Ï†Î±Î³Î·Ï„Î¿Ï Î¼Î¿Ï…, Ï€.χ «Το κÏÎας σου είναι στο Έξι».
Κοίτα το ποτήÏι μου να είναι δίπλα στο πιάτο μου και πες μου αν είναι στο δεξί ή στο αÏιστεÏÏŒ μου χÎÏι, για να το «δω» και εγώ όταν το χÏειαστώ.
9. Μου αÏÎσουν οι αθλητικÎÏ‚ εκδηλώσεις, το θÎατÏο και ο κινηματογÏάφος, φτάνει να με βοηθάς να καταλαβαίνω τι γίνεται διαβάζοντας/πεÏιγÏάφοντας μου όσα δεν μποÏÏŽ να δω.
10. Μου αÏÎσουν οι εκδÏομÎÏ‚ και τα πάÏτι. ΠάÏε με στην παÏÎα σου και γνώÏισε με στους καλεσμÎνους σου.
11. ΞÎÏω να συμπεÏιφÎÏομαι. Αν υστεÏÏŽ σε κάτι βοήθησε με. Δε θÎλω τον οίκτο σου αλλά τη φιλία σου! Μη μιλάς για τη «θαυματουÏγό αντίληψη» των τυφλών. Μην ξεχνάς ότι όσα Îμαθα είναι αποτÎλεσμα σκληÏής Ï€Ïοσπάθειας και εÏγασίας.
12. Αν είσαι πεÏίεÏγος θα μιλήσω μαζί σου για το Ï€Ïόβλημα μου αλλά όχι μόνο γι'αυτό, γιατί για μÎνα είναι μια παλιά ιστοÏία! Έχω τόσα άλλα ενδιαφÎÏοντα, χόμπι και αποÏίες όπως και εσÏ!