Το εμβληματικό συγκÏότημά τους είναι το «My chemical Romance» που αναδείχτηκε -και αυτό- κυÏίως μÎσα από το MySpace. Οι ΕΜΟ (ίμο - από το emotional) Îγιναν μÎσα σε δÏο βδομάδες τα αγαπημÎνα παιδιά της τηλεόÏασης. Γιατί όχι; Εχουν «πεÏίεÏγη» εμφάνιση και είναι απολÏτως μη κατανοητοί. Είναι τα νÎα παιδιά της πόλης, λατÏεÏουν(
τους δημόσιους χώÏους της και υποφÎÏουν σ’ αυτοÏÏ‚ από τα άλλα παιδιά της πόλης.
ΔÏο Ï€Ïάγματα φαίνεται να ξεχωÏίζουν τους ΕΜΟ από τις άλλες νεανικÎÏ‚ (υπο)κουλτοÏÏες: Η παθητικότητά τους και η καταγωγή τους. Αν και γεννήθηκαν από το punk (και τα διάφοÏα χÎβι), εντοÏτοις δεν είναι παιδιά υποβαθμισμÎνων πεÏιοχών και φτωχών οικογενειών. Το αντίθετο. Οι ΕΜΟ είναι 15άÏηδες ή 17άÏηδες από οικογÎνειες στα βόÏεια ή στα νότια Ï€Ïοάστια της πόλης. Στην Αθήνα δεν Îχουν πεÏισσότεÏα από δÏο χÏόνια «ζωής», αλλά και στις μητÏοπόλεις - χÏÏ„Ïες νεανικής κουλτοÏÏας δεν μετÏάνε πεÏισσότεÏα από Ï€Îντε χÏόνια.
Οι ΕΜΟ είναι στόχος. Ανεξήγητο το γιατί. Κάθε «σκεϊτάς», «τÏεντάκιας» ή ÏŒ,τι άλλο κινείται ως παÏÎα - ομάδα σχεδόν θεωÏεί υποχÏÎωσή του να δείÏει τους ΕΜΟ. Μιλάμε για ξÏλο.
Ομως εξίσου ανεξήγητη είναι η παθητικότητα με την οποία οι ΕΜΟ γίνονται και στόχοι και θÏματα. Δεν ασχολοÏνται! Και αυτό εξοÏγίζει ακόμη πεÏισσότεÏο τους διώκτες τους.
«Καλώς τα φωτιστικά»
Ετσι φωνάζουν πολλά από τα κοÏίτσια ΕΜΟ οι «άλλοι». ΑυτÎÏ‚ κοιτοÏν με βλÎμμα θλιμμÎνο και δεν απαντοÏν. «Φωτιστικό» ή «κουνουπίδι» είναι για τους «άλλους» το πεÏίεÏγο χτÎνισμα που δεν αÏκείται στη φÏάντζα (σήμα κατατεθÎν από τους ΕΜΟ), αλλά ανυψώνει τα μαλλιά δίνοντας όγκο. Κοντά σ’ αυτό, τα βαμμÎνα μάτια και νÏχια και το «πίÏσινγκ». Α, και τα Ï€Î¿Î»Ï Î±ÎºÏιβά ÏοÏχα συγκεκÏιμÎνης ταμπÎλας και στυλ.
Οι Ï€Ïώτοι που άÏχισαν το «κυνήγι ΕΜΟ» ήταν κάποιοι που Îνιωσαν ότι μοιÏάζονται τον χώÏο μαζί τους. Διότι οι ΕΜΟ δεν Îχουν δικά τους στÎκια (Î¼Ï€Î±Ï Î® άλλους κλειστοÏÏ‚ χώÏους) .
Ο Παναγής Παναγιωτόπουλος (λÎκτοÏας κοινωνιολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών) είναι από τους λίγους που παÏακολουθοÏν με Ï€Ïοσοχή το «φαινόμενο».
«Είχαμε καιÏÏŒ να δοÏμε στην Ελλάδα μια νεανική υποκουλτοÏÏα να ανακινεί με τον δικό της Ï„Ïόπο κάποιο θÎμα. Εχουν άθελά τους μια ομοιότητα με τους “πάνκηδες†οι οποίοι όταν εμφανίστηκαν Ï€Ïιν από δÏο δεκαετίες και πεÏισσότεÏο αντιμετωπίστηκαν από την αÏιστεÏά απλώς ως “μόδαâ€, ενώ οι συντηÏητικοί τους αντιμετώπισαν με φόβο. Οι ΕΜΟ, σε μια εποχή που οι κοινωνικÎÏ‚ επιστήμες ασχολοÏνται με το συναίσθημα, θÎτουν ακÏιβώς αυτό. Τουλάχιστον Ïηματικά, οι ΕΜΟ ισχυÏίζονται πως όλοι οι άλλοι δεν Îχουν συναισθήματα. ΥπάÏχουν ομοιότητες με τους “γκόθικ†στο ότι “όλα είναι χάλια, ο κόσμος βÏωμάειâ€, μόνο που οι ΕΜΟ δεν το καταγγÎλλουν. Απλώς -όπως λÎνε- “είναι σε κατάθλιψηâ€. Ακόμη και η φÏάντζα Ï€ÏοσθÎτει στη σημειολογία της κατάθλιψης - “για να μη βλÎπω τουλάχιστον από το Îνα μάτι τον κόσμοâ€Â».
ΣÏνταγμα και «κάγκουÏες»
Κάθε Σάββατο στο ΣÏνταγμα, οι ΕΜΟ Ï€ÏωταγωνιστοÏν σε άλλη εποχή. ΠεÏισσότεÏοι από εκατό ΕΜΟ κάθονται στα σκαλοπάτια κάνοντας πεÏίπου τίποτα. Ησυχοι, μεÏικοί φιλιοÏνται ÏŽÏες Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Ï„Î¿Ï…Ï‚, σιωπηλοί. Κάποιες στιγμÎÏ‚ δυο - Ï„Ïεις θα σηκωθοÏν, θα πεÏάσουν απÎναντι στα MacDonald’s, θα αγοÏάσουν Îνα χάμπουÏÎ³ÎºÎµÏ ÎºÎ±Î¹ θα ξαναγυÏίσουν στα σκαλοπάτια να φάνε. Και μετά, σχεδόν σαν Îνα Ï€ÏοσυμφωνημÎνο ÏαντεβοÏ, θα εμφανιστοÏν οι «κάγκουÏες». Αλλοι Ï„Ïποι αυτοί, πιο λαϊκοί, πιο μάγκες, πιο «ζωντανοί» και κυÏίως επιθετικοί. ΕÏχονται να δείÏουν ΕΜΟ. Το σιωπηλό ποτάμι στα σκαλοπάτια αÏχίζει να κινείται. Τα κοÏίτσια Ï„ÏαβοÏν τα αγόÏια -«πάμε, θα μας δείÏουν»- και το κυνήγι αÏχίζει. Σχεδόν σαν «κλÎφτες και αστυνόμοι», μόνο που όποιος «συλληφθεί» δεν βγαίνει απλά Îξω από το παιχνίδι, αλλά μποÏεί να μπει και στο νοσοκομείο. Διότι ο ΕΜΟ δεν αντιδÏά. Απλώς δÎχεται τη βία.
Γιατί Îχουν δημιουÏγήσει Ï„Îτοιες αντιπάθειες; «Εχουν φτιάξει μια κοινότητα διαφοÏοποίησης», λÎει ο Παναγής Παναγιωτόπουλος. «Αυτό φαίνεται να ενοχλεί τους άλλους, το εισπÏάττουν ως ελιτισμό, ως επίδειξη ανωτεÏότητας».
Î ÏÎπει να Ï€ÏοκαλοÏν και τα φιλιά τους. ΕÏωτικά, πολÏωÏα και κυÏίως Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Î±Î³Î¿Ïιών (χωÏίς αυτό να σημαίνει ότι είναι γκÎι). Στο YouTube υπάÏχουν δεκάδες, εκατοντάδες σκηνÎÏ‚ με φιλιά Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Î•ÎœÎŸ. «Ισως να ενοχλεί και αυτό τους “άλλουςâ€Â», λÎει ο Παναγής Παναγιωτόπουλος. «Οχι τόσο για λόγους “ηθικής†όσο διότι το εισπÏάττουν επίσης ως ελιτίστικη συμπεÏιφοÏά, ως αÏξηση του εÏÏ‰Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï ÎºÎµÏ†Î±Î»Î±Î¯Î¿Ï… των ΕΜΟ».
Πάντως είναι η Ï€Ïώτη φοÏά από την εποχή του life _style_ που καταγÏάφεται μια Ï„Îτοια διαφοÏοποίηση από ομάδες νεαÏών - αλλά χωÏίς πολιτικό πεÏιεχόμενο. Διότι οι ΕΜΟ δεν εκτονώνονται. Είναι εσωστÏεφείς. ΜιλοÏν για την αγάπη, αλλά όχι γι’ αυτήν που Ï„ÏαγοÏδησε ο Lenon.
Αν υπάÏχει κάτι που ονειÏεÏεται Îνας ΕΜΟ, αυτό είναι Îνας άλλος Ï„Ïόπος κατάθλιψης και Îνας άλλος τόπος να τη βιώσει. «Εμείς εδώ στην Ελλάδα, λÎνε, δεν είμαστε Ï€Ïαγματικοί ΕΜΟ. Δεν Îχουμε αυθεντική κατάθλιψη. Îα πας στο Λονδίνο. Εκεί υπάÏχουν αυθεντικοί ΕΜΟ που κλαίνε στους δÏόμους».
Πολλοί ΕΜΟ συνηθίζουν να χαÏακώνονται, αλλά αυτό μάλλον εντάσσεται στα γενικότεÏα Ï€Ïοβλήματα μιας δÏσκολης εφηβείας. Κατά σÏμπτωση, οι ίδιοι Îχουν βάλει ως ÏŒÏιο για την «ΕμοσÏνη» τα 18 χÏόνια. Ουδείς μεγαλÏτεÏος από αυτήν την ηλικία είναι αποδεκτός ως ΕΜΟ.
Κανείς, λÎει ο Î . Παναγιωτόπουλος, από τους γÏÏω τους δεν τους συμπαθεί. Δεν υπάÏχει καν η στοιχειώδης κατανόηση γι’ αυτά τα παιδιά. Και είναι μόλις 15 χÏόνων…
Info
-Α. ΑστÏινάκη, Λίλυς ΣτυλιανοÏδη (επιμ.) «ΧÎβυ μÎταλ, Ροκαμπίλι, φανατικοί οπαδοί», Αθήνα 1996, εκδ. Ελληνικά ΓÏάμματα
-Carl Rogers «Ενας Ï„Ïόπος να υπάÏχουμε», Αθήνα 2006, εκδ. ΕÏευνητÎÏ‚
-Charles Tilly «Κοινωνικά κινήματα 1768-2004», Αθήνα 2007, εκδ. Σαββάλας
-ΧόÏχε Μπουκάι «ΙστοÏίες να σκεφτείς», Αθήνα 2007, εκδ. Opera